Nou Testament
De Viquip??dia
De la s??rie d'articles sobre Cristianisme |
|
![]() |
|
Hist??ria del cristianisme |
|
Teologia Cristiana |
|
Les Escriptures |
|
Esgl??sies Cristianes |
El Nou Testament, tamb?? anomenat el Testament Grec, ??s el recull de llibres de la B??blia cristiana escrits despr??s del naixement de Jesucrist. El terme catal?? prov?? de la traducci?? del llat?? Novum Testamentum, i aquesta del grec ?? ?????????? ??????????????, I Keni Diathiki, que significa "El Nou Pacte" o Testament. Aquest terme va ser utilitzat pels primers cristians per descriure la seva relaci?? amb D??u (d'acord a 2 Corintis 3:6-15 i Hebreus 19:15-20), i que, d'acord a la religi?? cristiana, fan refer??ncia al nou pacte entre D??u i la humanitat per mitj?? del sacrifici expiatori de Jesucrist a la creu. M??s tard es va referir al recull de 27 llibres judeucristians que van ser acceptats per les autoritats de l'Eslg??sia el segle IV. S??n la part diferenciada d'aquesta religi?? amb llibres no compartits amb el judaisme.
Taula de continguts |
[edita] Lleng??es
La llengua principal d'Israel durant el temps de Jesucrist va ser l'arameu. No obstant aix??, el text original del Nou Testament probablement va ser escrit en grec koin??, el dialecte vernacle de les prov??ncies romanes orientals del primer segle, i r??pidament va ser tradu??t al llat??, sir??ac i copte. Alguns cr??tics creuen que l'evangeli segons Mateu va ser originalment escrit en hebreu o arameu i que l'ep??stola als Hebreus va ser escrita en Hebreu, per?? aquesta teoria no ??s acceptada per la majoria dels te??legs i fil??legs.
Una caracter??stica notable de la majoria dels llibres del Nou Testament, especialment dels evangelis segons Marc i segons Joan, ??s la baixa qualitat del grec que utilitzen, en comparaci?? del grec refinat ??tic o cl??ssic de les classes altes i els fil??sofs de l'??poca. Les excepcions s??n els escrits de Lluc i l'ep??stola als Hebreus.
[edita] Autoria
El Nou Testament va ser escrit per diverses persones de les quals en sabem ben poc. Segons la tradici??, els llibres van ser escrits pels ap??stols o llurs seguidors (Marc i Lluc). Abans del segle XVIII tret de l'ep??stola als Hebreus, el cristianisme no va dubtar de l'autoria dels llibres.
Avui dia, els fil??legs accepten l'autenticitat de l'autoria de nom??s 7 ep??stoles de sant Pau: Romans, 1 i 2 Corintis, G??lates, Filipencs, 1 Tessalonisencs i Filem??; i hi ha divisi?? en l'acceptaci?? de 2 Tessalonisencs, Colossencs, i Efesis (llistats en ordre descendent del suport a la tesis de l'autoria de sant Pau). Els te??legs evang??lics accepten l'autoria de les cartes pastorals (1 i 2 Timoteu, i Titus). A difer??ncia del catolicisme, cap te??leg protestant no accepta que Pau ??s l'autor de l'ep??stola als Hebreus. Cal esmentar, per??, que els fil??legs poden estar influenciats per llurs tesis o llurs creences en els estudis.
No s'ha arribat a cap consens sobre l'autoria de la resta dels llibres. Dels evangelis, la situaci?? ??s molt m??s controvertible, ja que no hi ha cap refer??ncia dintre del text a l'autor (??s a dir, son an??nims); l'autoria dels evangelis ??s una q??esti?? de tradici??. Un altre problema sobre l'autoria dels evangelis est?? relacionada amb el "Problema Sin??ptic", que pot suggerir que els evangelis van ser escrits per un sol autor, o que es van basar exclusivament en un altre escrit que s'ha perdut. Per llegir m??s sobre aquesta teoria, vegeu l'article Evangelis.
No hi ha cap consens sobre l'autoria dels llibres ap??crifs del Nou Testament, ni dels llibres coptes. Com la majoria dels escrits antics, nom??s n'hi ha c??pies, per?? no ha sobreviscut cap original.
[edita] Llibres del Nou Testament
Els 27 llibres del Nou Testament van ser escrits per diferents autors al llarg d'un per??ode menor a 100 anys.
[edita] Evangelis
Els Evangelis s'enfoquen en la vida, mort i resurrecci?? de Jesucrist:
- Evangeli segons Mateu- escrit per Mateu, ap??stol de Jesucrist i ex-cobrador d'impostos.
- Evangeli segons Marc- escrit per Marc, ap??stol de Pere i de Pau.
- Evangeli segons Lluc- escrit per Lluc, doctor, ap??stol de |Pau a qui va acompanyar en alguns viatges.
- Evangeli segons Joan- escrit pel ap??stol de Jesucrist, Joan.
[edita] Hist??ric
A m??s de les hist??ries de la vida de Jesucrist, el llibre dels Fets dels Ap??stols, descriu la hist??ria de all?? que s'ha anomenat "Esgl??sia Primitiva", ??s a dir, del comen??ament de l'esgl??sia cristiana i la seva extensi?? a Europa i ??sia Menor. Va ser escrit per Lluc com a segona part del seu tractat sobre la hist??ria del cristianisme, la primera part del qual ??s l'evangeli que porta el seu nom.
[edita] Ep??stoles
Les ep??stoles s??n cartes o lletres escrites a persones i/o congregacions cristianes. Les ep??stoles contenen temes teol??gics importants, i s??n una font teol??gica per l'estudi del desenvolupament de l'esgl??sia cristiana.
[edita] Ep??stoles Paulines
Les Ep??stoles Paulines (o Corpus Paulinum) s??n les cartes que van ser escrites per l'ap??stol sant Pau. Els noms de les ep??stoles s??n les congregacions/nacionalitats o les persones a qui van ser dirigides:
- Romans
- 1 Corintis
- 2 Corintis
- G??lates
- Efesis
- Filipencs
- Colossens
- 1 Tessalonicencs
- 2 Tessalonicencs
- 1 Timoteu
- 2 Timoteu
- Titus
- Fil??mon
L'??nica ep??stola que no cont?? cap refer??ncia al seu autor ??s l'ep??stola als Hebreus tradicionalment atribu??da a l'ap??stol Pau. Alguns te??legs creuen que va ser escrita per un seguidor de Pau, potser Apol??lo.
[edita] Ep??stoles Generals o Cat??liques
Les Ep??stoles Generals o Cat??liques tradicionalment identifiquen a les cartes que no van dirigides a persones espec??fiques sin?? als cristians en general. Per??, dues ep??stoles de Joan, semblen estar dirigides a Gaio, i per aix??, una altra definici?? de les ep??stoles generals inclou a totes aquelles que no van escrites per sant Pau. Aquestes ep??stoles s'identifiquen amb el nom de l'autor.
- Ep??stola de Jaume
- 1 Ep??stola de Pere
- 2 Ep??stola de Pere
- 1 Ep??stola de Joan
- 2 Ep??stola de Joan
- 3 Ep??stola de Joan
- Ep??stola de Judes
[edita] Prof??tic
El llibre d'Apocalipsi o Revelaci?? de sant Joan, ??s l'??ltim llibre del Nou Testament, i ??s prou diferent de la resta ja que el seu contingut ??s prof??tic i/o simb??lic sobre la fi del m??n.
[edita] Import??ncia relativa dels diversos llibres
Els diversos llibres del Nou Testament s'han valorat de forma diferent al llarg de la Hist??ria, segons el criteri utilitzat per jutjar-los.
Luter, per exemple, tenint en compte si els llibres es corresponien m??s o menys amb la doctrina de la justificaci?? per la fe, va destacar els llibres seg??ents per sobre de la resta: