Web Analytics Made Easy - Statcounter

[HOME PAGE] [STORES] [CLASSICISTRANIERI.COM] [FOTO] [YOUTUBE CHANNEL]

Joan Maragall i Gorina - Viquip??dia

Joan Maragall i Gorina

De Viquip??dia

Joan Maragall fotografiat el 1903 per Pau Audouard (1857 - 1918).
Joan Maragall fotografiat el 1903 per Pau Audouard (1857 - 1918).

Joan Maragall i Gorina (Barcelona, 10 d'octubre de 1860 ??? Barcelona, 20 de desembre de 1911) va ser un poeta catal??.

Taula de continguts

[edita] Corrents en la seva obra

Maragall era el fill petit de la seva fam??lia i tenia tres germanes. El seu pare, fabricant t??xtil. Estudi?? dret quan el seu pare volia que es cuid??s de la f??brica, per?? aix?? no l'imped?? ser un gran poeta i periodista.

La seva poesia passa per diverses etapes sempre moguda, per??, per dos corrents: el vitalisme i el decadentisme.

[edita] 1a Etapa vitalista (1888???1893)

La seva primera etapa d'escriptor i poeta destaca pels poemes plens de vitalitat i energia. El 1888 va publicar el 1r poema important, L'oda infinita, obra que cont?? la seva teoria po??tica. Aquest mateix any va ajudar el seu pare que es va arruinar i es va professionalitzar com a escriptor. El 1891 es va casar amb Clara Noble i va comen??ar a publicar a la revista L'Aven??, on va col??laborar fins al 1893 com a traductor i poeta. El 1892 va escriure Pirinenques, una obra amb fragments decadentistes, i va comen??ar a escriure al Diario de Barcelona.

A partir de 1893 es va donar a con??ixer com a poeta i va comen??ar a ser conegut i estimat. Va participar en la Festa Modernista de Sitges on va donar a con??ixer fragments de Nietzsche. A l'estiu, de vacances a Sant Joan de les Abadesses va escriure La vaca cega. En arribar a casa despr??s de l'atemptat al Liceu va veure la seva dona donant el pit al seu fill i a partir d'aquesta imatge va escriure Paternal. Tamb?? ??s d'aquest mateix any el poema Excelsior.

[edita] 1a Etapa decadentista (1894???1895)

El 1894 i una mica per seguir la moda del moment va entrar en un per??ode decadentista del qual destaquen les Estrofes decadentistes (1894) i el recull de poesia Poesies (1895), on apareix publicat La vaca cega.

[edita] 2a Etapa vitalista (1896???1905)

En aquesta segona etapa vitalista Maragall descobreix un catalanisme diferent de la Renaixen??a que aparella al vitalisme. El 1900 escriu el seu llibre culminant Visions & Cants. A partir de l'any 1900 es va distanciant del modernisme i esdev?? un escriptor de fama reconeguda. En aquests anys va traduir Novalis, escriptor alemany, i va fixar la seva teoria liter??ria. El 1903 va ser elegit president de l'Ateneu de Barcelona i el seu discurs va ser l'Elogi de la paraula, un discurs on elogia la paraula i el poder que t?? per expressar tot el pensament. L'any 1904, per haver guanyat tres premis als Jocs Florals, ??s proclamat Mestre en Gai Saber.

[edita] 2a etapa decadentista (1906???1909)

En aquests anys Maragall va patir un moment de depressi?? degut a la incomprensi?? que sentia i va patir davant l'avan?? del Noucentisme. D'aquesta ??poca s??n Enll?? (1906), un recull de poesies on apareix la 2a part del Comte Arnau, Haid??(1906) i Nausica (1906), basat en la Pen??lope de l'Odissea d'Homer.

[edita] 3a etapa vitalista (1909???1911)

En aquesta ??ltima etapa Maragall recupera l'individualisme i el vitalisme de les primeres ??poques. Es dedica a intranquil??litzar l'??nim burg??s que s'autoexculpa dels fets de la Setmana Tragica amb articles com L'Esgl??sia cremada. D'aquesta ??poca ??s Seq????ncies, que cont?? el Cant Espiritual i la 3a part d' El comte Arnau i Oda nova a Barcelona.

[edita] Tem??tica

La tem??tica en l'obra de Joan Maragall ??s de les m??s ??mplies. Tots els m??bils eterns de la poesia hi s??n presents: l'amor, la natura, el cant de la seva terra i la seva ciutat, la llegenda, els elements espirituals. El poema La vaca cega, per exemple, s'inclou en la tem??tica de la natura, un dels temes cabdals en la poesia de Maragall. En la natura, com en d'altres temes tractats per Maragall, com el paisatge i les tradicions, t??pics dels poetes rom??ntics, hi veia possibilitats de vida, de salut, de regeneraci??, d'energia vital.

[edita] Enlla??os externs

Vegeu fonts documentals en catal?? sobre Joan Maragall i Gorina a Viquitexts.